Skaitymas teikia džiaugsmą ir ugdo vaikus

,,Niekas kitas taip nesužadina ir neugdo vaiko vaizduotės kaip knyga. Pamatykime džiaugsmą vaiko akyse, kai jis perskaito pirmąjį žodį ir į rankas pasiima pirmąją knygutę“

                                                                                                                                                                                                           /Astrida Lindgren/

Skaitymas – paprastas ir pigus būdas geriau parengti vaikus mokyklai ir gyvenimui. Ikimokyklinis amžius  tai laikas, kai vaikas intensyviai susipažįsta su aplinka, tyrinėja jį supantį pasaulį, kaupia žinias, vysto ir gerina daugelį įgūdžių. Skaitymas balsu yra veiksmingas būdas ugdyti žmogų, turintį daug žinių ir vaizduotę, estetiškai besielgiantį, gebantį mąstyti, nes skaitant, kalbantis apie knygose aprašomus dalykus vaikas mokomas  skirti gėrį nuo blogio.

2024 metų spalio mėnesį priešmokyklinės ,,Kodėlčiukų“ grupės vaikučiai įsijungė į ilgalaikį tarptautinį STREAM projektą ,,Per vaikystę knygų takeliu“. Kas mėnesį skaitome po vieną knygą iš dviejų nurodytų, keliame diskusinius klausimus bei iššūkius. Aptariame perskaitytą knygą diskutuodami, ginčydamiesi ir bandydami, kūrybiškai sprendžiame iškeltus iššūkius.

Projekto dėka atradau Ingos Narijauskienės terapines pasakas  apie pelėdą Drūliją. Terapinės pasakos – tai fantastiškas išradimas, kai pagal specialią metodiką sukuriamos istorijos, kuriose tarp eilučių slypi mažiesiems skaitytojams skirtos žinutės. Jos stebuklingai lengvai pasiekia vaikų galveles bei širdeles ir gerokai patrauklesnės ir aiškesnės, nei tiesiogiai sakomi pamokymai.

„Kodėlčiukams“ jau perskaitytos knygos apie pelėdos Drūlijos Kalėdas bei sirgalus, apie tai, ką veikė Drūlija, kai jai buvo nuobodu. (Dabar vaikams skaitoma knyga „Kaip pelėda Drūlija kantrybės ieškojo“). Vaikai nupiešė fantastiško grožio pelėdų Drūlijų ir surengė piešinių parodą, išsiaiškinome, ką reikia veikti, kai  „nežinau, ką veikti“, kaip „susigauti“ džiaugsmą ir saulę. Pelėdai Drūlijai nugalėti nuobodulį padėjo vėjo gaudyklės kūrimas. Sakiau jiems, kad pavasarį mes irgi pabandysim sukurti gaudyklę. „Mokytoja, kada mes kursime vėjo gaudyklę? Jau pavasaris“. Vadinasi, skaitymas skatina veiklą ir patys vaikai ją inicijuoja. Nuostabios knygos, vaizdinga kalba. Jos skatina vaikus smalsauti, domėtis ne tik „kodėl“, bet ir ,,kaip“ viskas vyksta šiame pasaulyje.

Susidomėję vaikai klausėsi Lorenz Pauli, Kathrin Scharen knygos ,,Piplioteka??? Lapė bibliotekoje“. Sužinojome visas taisykles, kaip reikia elgtis su knyga. Surengėme išvyką į Pakruojo Juozo Paukštelio viešosios bibliotekos vaikų ir jaunimo erdvę, kur viską pamatėme „gyvai“: kur gyvena knygos, kaip su jomis draugauti, kokios jos įvairios gali būti. O kur dar sensoriniai skaitymai, organizuoti bibliotekininkių. Vaikams labai patiko! Jie užkūrė ir tėvus, kad eitų su vaikais į biblioteką. Nuėjo, įsigijo bilietą, pasiėmė knygų, tapo skaitytojais.  Darželyje sudomintas vaikas žinią parnešė namo ir skaitymo virusas išplito. Manau, taip ir gimsta knygų skaitytojai bei mylėtojai.

Kita daug iššūkių iškėlusi ir vaikams patikusi knyga buvo Vytauto V. Landsbergio „Arklio Dominyko kelionė į žvaigždes“. Ją skaitėme ir veikėme. Arklys Dominykas buvo nupieštas ir išlankstytas iš popieriaus. Vieni vaikai dar jam priklijavo sparnus ir arklys virto pegasu. „Galės greičiau keliauti“ – toks buvo paaiškinimas. Internete  peržiūrėjome filmukus apie planetas, skaitėme ir rašėme jų pavadinimus. Grupės mergaitės nupiešė  iliustraciją pagal planetas. Puikiais paveikslais pasipuošėme darželio laiptinę.

Apžvelgiau tik keletą knygų, perskaitytų dalyvaujant projekte. Projektas tęsiasi. Manau ir tikiu, kad skaitant knygas ir atliekant inicijuotas veiklas, vaikai įgis daug pasiekimų, reikalingų būsimam pirmokui. Klausantis skaitymo ir vykdant veiklas, vaikai patiria džiaugsmą, vyksta ugdymo procesas ir įgyvendinama priešmokyklinio ugdymo programa.

2024 metų gruodžio mėn. organizavome kalėdinius skaitymus vaikams. Pasipuošę nykštukų kepurėmis, apsikabinę mylimiausius žaisliukus, vaikučiai klausėsi mamyčių skaitomų knygučių. Mamos jaudinosi, bet buvo laimingos, o vaikai didžiavosi savo mamomis. Esu labai dėkinga skaičiusioms ir visoms palaikiusioms.

Skaitiniai – puikus bendravimo ir malonaus laiko leidimo būdas, padedantis pažinti vaiko poreikius, pomėgius, skatinantis užmegzti įdomų pokalbį, suteikiantis galimybę aptarti tokius dalykus, apie kuriuos sunku kalbėti arba tiesiog nekalbama. Skaitymas vaikui balsu – nenuobodi, madų nesivaikanti pramoga, puiki alternatyva brangiems žaislams ir užsiėmimams.

 

                                            Priešmokyklinio ugdymo mokytoja metodininkė Stanislava Arlauskienė

 

Close Menu